fiafia90

Godmorgon från Gili Trawagan!
18 oktober, 2014, 02:00
Filed under: Okategoriserade

Godmorgon! Nu sitter jag här på på gården till mitt, Sara och Annes hostel Gili Backpackers på ön Gili Trawagan. Det känns som lugnet efter stormen då det var galen Beerpong-fest här igår, vad jag vet – jag deltog aldrig. Men lukten av öl och att personen som somnat i gummibåten i poolen precis går förbi avslöjar en del…

Dag 4 (Ubud): Min sista dag i Ubud spenderades med att leta hotell i värmen hela förmiddagen. Jag och Sara ville komma billigt undan eftersom vi skulle behöva åka tidigt till Gili-öarna. Så vi vandrade till ett hotell som var jättefint (men långt över budget!) med pool, frukost, balkong, AC.. Vi kom dock till sans och gick sedan till ett billigare hotell med allt förutom AC för vi insåg att vi knappt hinner nyttja något ändå eftersom vi ska lämna vid 7 på morgonen. Väl incheckade inser vi att vi hamnat på samma hotell som Anne bor på så det var lite flyt då vi tillsammans skulle åka till Gili-öarna. Och vi hade lite mer flyt då vi inser att vi kan få ett bra pris tur- och retur till Gili, 500 000 rupiah (ca 150 :-, dock har jag insett väl framme på Gili att det är billigare att vänta), på hotellet.
Sedan fixade vi boendet för Gili-vistelsen i förväg då hemsidan avslöjar att mycket är fullbokat. Resten av dagen spenderas i poolen och sedan tillsammans med Ellen och Johnny på Sisha XL för att säga hejdå för denna gång – vi ses igen! När jag och Sara sedan kommer tillbaka till hotellet möts vi av den hemska synen av 3 kackerlackor på vår toa – Mamma kackerlacka och hennes 2 bebisar. Vi blir så rädda att vi gå ner till receptionen och ber om hjälp att ta bort dem. Killen som kommer tar dem i kroppen och slänger ut dem – BLÄÄÄÄÄ, men modigt! (uscha för dessa hemska varelser) Vi överlevde dock natten kackerlacksfri efter detta vad vi vet om…

Dag 1 (Gili T): Igår vaknade jag tidigt på rummet i Ubud, redan vid 5 på morgonen. Alarmet var ställt vid 6. Det var dagen jag, Anne och Sara skulle ta oss till Gili T. Bussen till hamnen skulle gå vid 7. Vi hade packat allt kvällen innan så det fanns inte mycket att förbereda. Väl i bilen var jag exalterad, det skulle bli kul att komma till havet för i Ubud kände jag mig lite instängd utan kusten. Det var häftigt att få uppleva Balinesernas morgon inifrån taxin.
Vi möttes av scooters med 3-4 personer på, mamma, pappa och 2 barn – kanske dem var på väg till skolan.
Vi såg en scooter med pappa, mamma och spädbarn som får bröstmjölk – det kallar jag tidsoptimering.
Vi körde förbi skolor och såg de exalterade barnen i sina fina skoluniformer som lekte med varandra.
Vi såg kvinnor som jobbar, som bar stora bylsen på sina huvuden – en kvinna bar 2 stora stockar på huvudet (!!)
Det är häftigt att få uppleva människors morgon utan att dem vet om att man tittar på.

När vi sedan anlände vid hamnen i Padang Bai, stället där vi ska åka till Gili T ifrån, känner vi oss ganska förvirrade. Vi har tidigare fått 3 pappersbiljetter – en till Gili T och en öppen biljett hem och sedan ett kvitto. Men vad sjutton skulle vi göra med dessa? Det började med att dem tog vårt baggage och satte på en liten grön lapp med ”Gili Trawagan”, vilket kändes ganska oroväckande – vart skulle dem ta det? Vi visste knappt va bolaget hette som vi skulle åka med.
Vi blev sedan inkallade till en restaurang där vi skulle ”checka in” oss. Det gick ut på att dem tog vår ena pappersbiljett.
Klumpen i magen var ett faktum, hade dem tagit min stora väska och snott min biljett?
Efter en kopp kaffe frågar vi vart vi ska ta vägen och vi bli pekade till en pir som är FULLSMOCKAD av människor och försäljare. I virrvarvet av folk försöker vi ta reda på vart vår packning är… Efter kanske 30 minuter med ont i magen finner vi väskorna i en hög på en väldigt (i mina ögon) ostabil brygga. Jag ber en tyst bön att ingen ska trilla i och att ingen väska ska göra det heller. Sen gå det ganska snabbt tills vi är på gång. Vi lastas på båten och börjar köra efter kanske 20 varma minuter inne i båten, då säger dem till oss att det finns möjlighet att sitta uppe på båten under färden – men enbart begränsat antal platser. Jag, Sara och Anne springer upp. Sedan chillar vi i solen hela vägen fram, först till Lombok och sedan till Gili T. Jag kan säga att jag är glad att jag använde solskyddsfaktor för när man inte hade vinden på sig längre var solen väldigt varm.
När vi anlände till Gili T körde båten in till stranden och vi gick av på en stege rakt ner i sanden. Sedan lastade dem ner bagaget rakt i sanden. wooopa! så fort jag såg min väska sprang jag och tog den, jag ville varken ha sand eller vatten i den.

Det var en omställning att komma till en ö utan trafik. Här stod inga och ropade taxi efter en. Men istället möttes vi av böneutrop då vi nu kommit till de muslimska delarna av Indonesien (Bali är hindu). Det var också fantastiskt fint med det blå vattnet och båtarna som stod längs strandkanten.

Vi anlände till vårt hostell vid 12-tiden och fick då veta att vårt rum höll på att målas om så vi fick chilla i poolen så länge. Så det blev poolhäng, lite lunch vid vattnet och strandpromenad innan vi fick vårt rum. Sedan blev kvällen väldigt lugn med kortspelande och tidig sänggång för min del med några Sex and The City-avsnitt.

Nu har jag precis ätit frukost och tänkte bege mig ut för en promenad runt ön, ska ta ca 1 h & 40 minuter.
Tack & hej för denna gång!

Kommentarer inaktiverade för Godmorgon från Gili Trawagan!